Een warme, familiale school waar kansrijk onderwijs en sterk leesonderwijs centraal staan!
Kansrijk onderwijs
In onze A-HA! School zetten we dagelijks in op kansrijk onderwijs. We zijn ervan overtuigd dat kansrijk onderwijs begint bij sterke leerkrachten: ze leggen de leerstof duidelijk en gestructureerd uit, monitoren of leerlingen de lesstof begrepen hebben, stellen vragen die aanzetten tot dieper nadenken en geven opbouwende feedback op het proces en de leeropbrengsten van onze leerlingen. Zo begeleiden ze de leerlingen naar meer zelfstandigheid.
Rust, structuur en verbondenheid zien we als essentiële kenmerken binnen het leren op onze school. We baseren ons hiervoor op wetenschappelijke inzichten over ‘wat werkt’ om zo tot een kansrijke aanpak te komen voor al onze leerlingen.
Samen met het Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren kijken we naar hoe leren werkt en hoe we dit op een effectieve wijze kunnen implementeren in ons dagdagelijkse handelen. We doen hiervoor beroep op een combinatie van gedegen wetenschappelijk onderzoek (voornamelijk vanuit de cognitieve psychologie) en klaspraktijk. Op deze manier stemmen we ons didactisch handelen af op dingen die hun effectiviteit hebben bewezen in andere, gelijkaardige, contexten. We hebben de ambitie om elke minuut lestijd efficiënt, effectief en aangenaam in te vullen met een didactisch handelen in functie van leren waarvan we weten ‘dat het werkt’. Door ons didactisch handelen op elkaar af te stemmen, vergroten we de kans dat alle leerlingen de eindtermen halen en kunnen we kwaliteit blijvend borgen.
Sterk lees- en schrijfonderwijs
Elke leerling goed leren lezen en schrijven zien we als onze missie...
Niet toevallig is de naam van onze school een verwijzing naar de schrijver Abraham Hans, die een tijd lang in Kontich woonde. We willen zijn en onze liefde voor het geschreven woord heel graag doorgeven aan alle kinderen die bij ons naar school gaan.
Ons doel is helder: we willen van al onze leerlingen vaardige lezers maken. Dit betekent dat we naast technisch lezen ook sterk inzetten op lezen met begrip. Aan de hand van samenleesboeken geven we onze leerlingen literaire competenties mee om zo tot dieper begrip te komen. Centraal staat leerlingen leren lezen en hen laten lezen om te leren. Lezen en schrijven zijn voor ons nauw verweven. Schrijven helpt immers bij het verwerken van leerstof. Door het maken van aantekeningen, het schriftelijk samenvatten of het verwerken van leerstof aan de hand van een schrijfopdracht, komen leerlingen tot nieuwe kennis.
Schrijven vormt een belangrijke sleutel in het leerproces. Het helpt leerlingen niet alleen hun gedachten te structureren maar bevordert ook leesbegrip. Door het nauwkeurig formuleren van gedachten tijdens het schrijven, leren leerlingen reflecteren op hun ervaringen en gevoelens en de betekenis ervan. Schrijven draagt bij aan groter zelfbewustzijn.
Aan de inkom van onze school vind je een prachtige boekenruilkast. Dit is een replica van Villa Houthulst, het huis in de Antwerpsesteenweg waar Abraham Hans vroeger woonde.
Warme, familiale school
Als gemeentelijke basisschool willen we een (h)echte dorpsschool zijn waar iedereen welkom is en zich welkom voelt. We zetten extra in op een warm en familiaal karakter waarbij iedereen, iedereen kent, zich veilig voelt en we zorg dragen voor elkaar.
We organiseren doorheen het jaar ook heel wat activiteiten om kinderen, ouders en schoolteam met elkaar te verbinden: koffiemomenten aan de schoolpoort, toonmomenten in de klassen, AHAlloween, nieuwjaarsdrink, geefmarkt, schoolfeest, openklasmoment voor alle leerlingen in augustus, oudercontacten, info-avond in iedere klas, ...
We focussen op school op het aanleren van gewenst gedrag. Hierdoor weten al onze leerlingen hoe ze het goed kunnen doen. Het geeft ons de mogelijkheid om veel te waarderen en te bekrachtigen. Zo zorgen we samen voor een heel fijne, zorgzame en warme sfeer.
In heel onze school, zowel binnen als buiten de klas, worden dezelfde afspraken gehanteerd.
Om optimaal tot leren te kunnen komen en de lestijd zo efficiënt mogelijk te kunnen benutten, leren we al onze kinderen heldere en duidelijke routines aan. Daardoor creëren we een rustige en op leren gerichte sfeer. Bij het inrichten van onze klassen wordt er rekening gehouden met het wegnemen van onnodige prikkels waardoor het werkgeheugen optimaal benut kan worden tijdens de instructie.